Vart är vi på väg?
TV-dagen 24 augusti 2023

Vi har tagit oss igenom en pandemi för att ganska direkt hamna i hot om världskrig och ekonomisk snålblåst. Men är kris också en möjlighet? När ekonomin kärvar väljer hushållen tv:n framför restaurangen – men hur länge behåller de sina tv-tjänster – och vilka? TV-dagen kommer denna gång att fokusera på framtiden, på hur vi ska driva tillväxt i lågkonjunktur – om vi nu ska det – vilka trender vi ser, vilka strategier som är vettigast, om AI är lösning, hot eller mittemellan. Varmt välkomna!

Några av dagens talare:

Som nytillkommen gäst på scen kan vi presentera TV4:s kanal- och innehållsdirektör Fredrik Arefalk. Det blir ett samtal om den senaste tidens stora förändringar, om reklamaffären och såklart det nya TV4 Play som kommer att innehålla mer innehåll när C More förs över.

Warner Bros. Discoverys nordiska vd Christina Sulebakk är klar för TV-dagen. Det blir ett samtal om att förändras med marknaden, om att maximera olika fönster, om sportens plats i framtida strategin och såklart om lanseringen av Max i Norden nästa år.

Det har aldrig gjorts så mycket innehåll på svenska produktionsbolag. Men hur sticker man ut? Breakable Films är ett relativt nytt bolag som hittills hittat en nisch i att primärt producera filmer och serier med så kallade high concept-premisser för streamingplattformarna. Hittills har man skapat innehåll åt såväl C More som Netflix och Discovery+. Eleonor Sager, COO på Breakable Films, berättar om strategin.

Förra veckan meddelades att Jan Helin lämnar SVT och rollen som programdirektör, efter sju år hos public service-bolaget. Ny destination blir Bonnier, där Helin blir Director of Product Strategy and AI. På TV-dagen berättar Helin om tiden på SVT, valet att lämna och hur han ser på AI i svenska medielandskapet framöver.

Vi har sett ett enorm tillväxt inom hela audiovisuella sektorn de senaste åren. Offentliga finansiärer inom film och tv måste hitta nya sätt att arbeta mot strömningstjänster för att vara fortsatt relevanta. Om detta och mycket mer kommer Tomas Eskilsson, Head of Film i Väst Analysis, att berätta i och med att en ny rapport släppts på temat.

Till TV-dagen kommer också Fatima Lagerås. Hon kommer att berätta om Swixer, ett produktionsservicebolag baserat i Stockholm. Swixer har hittat en egen nisch att erbjuda produktionstjänster till svenska- och internationella film-, tv- och reklamfilmsbolag som vill filma utomlands. Med bas i Sverige har hon produktioner igång runt om i hela Europa.

En ny public service-utredning är i vardande. Ordförande för denna, Göran Hägglund, kommer till TV-dagen för att berätta om arbetet. Under våren slöts sig en grupp rutinerade medie-aktörer samman för att göra en egen utredning, benämnd som skuggutredningen. Från denna grupp, Oberoende Public Service, kommer ordförande Christina Jutterström för att ge en annan bild av hur public service bör fungera.

Det är allt tydligare att vi ser en mognad marknad där streamare och tv-hus alltmer konkurrerar om tittarnas tid och plånbok, samt om annonsörers uppmärksamhet. Mediavisions vd Marie Nilsson levererar en nulägesrapport och utblick i en utmanade tid.

Nora Henriksson, Managing Director MediaMonks kommer till TV-dagen för att vidga våra vyer vad gäller AI: Hur kan det förbättra det kreativa arbetet, förenkla produktionen och kanske till och med ge oss mer tid över i vår vardag? Samtidigt är det ofrånkomligt att det finns både fallgropar och etiska dilemman, som alla i mediebranschen kommer att behöva ta ställning till. Följ med på en inspirerande resa in i en framtid som redan pågår.

I TV-dagens panel denna gång får vi lyssna på Lars Beckung, vd för Nexiko,
Fredrik af Malmborg, vd Eccho Rights, och Pia Rosin, kommunikationschef på Telenor. Bland spörsmålen: bundling, situationen för produktionsbolag, hög efterfrågan – små marginaler.

I slutet av maj lanserar Viaplay Sustainability Production Guide, något de hoppas kan bli branschstandard för hur man jobbar med hållbara produktioner. Den kommer att vara tillgänglig för alla inom branschen att jobba efter. Azra Osmancevic, affärsutvecklingschef på Viaplay Group, kommer till TV-dagen för att ge en preview.

AI inom media och lokalisering. Vad kommer att hända, hur snabbt och vad innebär det egentligen? Johan Middlemiss LéMon, EVP Tech & Business development på JuneFirst och Magnus Isenberg, Director of Dream Realization, Modulai delar med sig av sina tankar och visar på plats vad man faktiskt kan åstadkomma.

HÄR ANMÄLER DU DIG TILL TV-DAGEN

TORSDAGEN DEN 24 AUGUSTI 2023 - KL 09:00-18:00
Nalen, Regeringsgatan 74

Pris 6500kr (ex moms). För TV-Nyheternas prenumeranter gäller 5900 kr.
För anmälan av flera deltagare, kontakta mathias.dahlstrom@tv-nyheterna.se.

Kontaktuppgifter
Betalsätt

Vid gruppbokning, välj faktura och lämna ett meddelande.

Fakturauppgifter

Bilder