Streamingtrender Höst-2022
TORSDAGEN DEN 17 NOV 2022 - KL 13:30-16:30
Bilder från eventet kan du se här!
Trots höga elpriser och allmänt dyrare hushållsutgifter ökade svenskarnas mediekonsumtion under tredje kvartalet enligt Mediavison. Det har talats om stagnation, men trots att allt fler tjänster anländer på marknaden och att innehåll kommer och går verkar det blir mer stacking än avbrutna abonnemang. Under denna fullmatade eftermiddag ska vi se hur några av marknadens största spelare resonerar: vilka stragegier har man framåt, vilket innehåll ska man satsa på, hur kommer den växande AVOD-satsningen påverka marknaden och hur ska just deras tjänster ta marknadsandelar?
Medverkande under eftermiddagen:
Mathias Berg, vd TV4 Media
Som vice vd på TV4 har Mathias Berg varit en del av den digitala
transformationen de senaste åtta åren. Han har också haft roller som Operativ
chef TV4/C More, samt nordisk chef för reklamaffären:
”Den digital transformationen som väntar när vi nu ska samla Sverige på TV4
Play ger en fantastisk möjlighet. TV4 har några fantastiska år bakom sig men jag
tror att vi har våra bästa framför oss. TV4 är en viktig del av svensk demokrati
och en stark, stor och viktig oberoende publicist. Som vd för TV4 är man även
en vakt för detta. ”
Marie Nilsson, vd Mediavision:
Sedan 1996 har Mediavision följt den nordiska mediemarknaden. Marie
Nilsson, analysföretagets vd, inleder denna eftermiddag med att beskriva läget
på tv- och streamingmarknaden idag. Vi befinner oss i ett ganska oklart läge,
med rekordstort utbud av tjänster och innehåll samtidigt som många
konsumenter oroas över sin hushållsbudget.
Karin Lindström, Head of Originals Nordic Amazon Studios:
I mars 2021 meddelade Prime Video att de kommer att investera ytterligare i
Sverige. Ett par månader senare anslöt Karin Lindström det växande lokala
teamet och i maj 2022 kunde Prime Video äntligen meddela att deras allra
första svenska Original-produktion Toppen börjat filmas i Stockholm. Under
hösten bekräftar Prime Video att de har investerat i flera
lokalproduktioner. Men vad kommer härnäst? Vad är planerna och strategin
för Sverige framöver?
Niclas Rosendahl, Director TV & Play Tele2:
Niclas Rosendahl blev permanent på posten som Director TV & Play på Tele2 i
januari i år.
Tomas Rapp och Oscar Nord, Eyevinn
Tomas och Oscar kommer att prata om hållbar streaming:
om miljöpåverkan och att reducera carbon footprint.
Alexander Bastin, SVP Commercial Affairs Scripted/ vd Viaplay Studios:
Hösten 2020 utsågs Alexander Bastin till ny vd för Viaplay Studios, den del som
fokuserar på dramaproduktion, samt SVP Commercial Affairs med fokus på
kommersiell strategi. Han var innan dess Head of Viaplay och Viafree.
HÄR ANMÄLER DU DIG
TORSDAGEN DEN 17 NOV 2022 - KL 13:30-16:30
(kaffe från 13:00, mingel till 18:00)
Indio, Hornstulls strand 3
Pris till och med den 30 april 5200kr (ex moms), därefter 5900kr (ex moms).
Pris 2995kr (ex moms). För TV-Nyheternas prenumeranter gäller 2495 kr.
För anmälan av flera deltagare, kontakta mathias.dahlstrom@tv-nyheterna.se.