NYHETSARKIVET
5 dec 2019 14:08
Telenor: Lättare få agera aggregator om man inte äger eget innehåll?
När nu Telenor breddar tv-utbudet med att lansera HBO Nordic som tillvalstjänst är det, som operatören uttrycker det med ambitionen "att bygga framtidens öppna tv-upplevelse, där traditionell tv möter streaming". Telenor-kunder med paketet Tv Stor kan nu få antingen HBO eller Viaply (Film/Serier) gratis i abonnemanget.

- Det är mycket som händer nu när tv och streaming möts, och det är helt omöjligt att med någon större säkerhet förutsäga hur industrin kommer att utvecklas ens på ett års sikt. På Telenor tror vi att det bästa vi kan göra är att ständigt lyssna på kunderna – och de är tydliga med att de vill kunna hitta bland allt fantastiskt innehåll som finns utan att bli inlåsta hos en enskild leverantör. Vidare vill de själva välja hur och var de konsumerar innehåll, och hela flödet med att bli kund och hantera sitt innehåll ska vara så enkelt som möjligt. Vi anser det bevisat att det finns en stor efterfrågan på aggregatorer av innehåll, säger Leif Björklund, tv-chef på Telenor, till TV-Nyheterna.

Med nya samarbetet med HBO Nordic kan Telenor erbjuda tre tunga streamingtjänster i utbudet, med föregående C More och Viaplay. Om C More kommer att finnas kvar efter Telias köp är dock oklart, men Björklund tror på aggregator-modellen.

- Vår industri har tyvärr en historia där man bland annat med juridiska krokben försöker begränsa konsumenters tillgång till innehåll. Det vi nu ser är två stora intressanta skeenden. Telia väljer att köpa TV4, som oftast varit de som varit mest restriktiva med att licensiera sitt innehåll till oss distributörer.

- Bland de flesta andra innehållsägare ser vi däremot en stor förändring i inställning. Från att ha varit väldigt låsta i en direct-to-consumer-strategi med uttalad vilja att äga kundrelationen, finns det numera ofta ett stort intresse att arbeta med oss tv-distributörer och göra det enkelt för våra kunder att kunna köpa deras innehåll via oss. HBO Nordic och NENT är bra exempel, och vi har också alltid haft en bra relation med C More. Våra partners tjänar fortsatt bra på att sälja sina produkter via oss. Man kan väl säga att det än så länge är allt annat än bevisat att konsumenterna vill att vi telekomoperatörer äger exklusivt innehåll, och vi tror ju på att vårt lokala ekosystem tjänar mest på att allt innehåll kan köpas via alla distributörer.

TVN: Så vad tror du blir den bästa vägen: operatören som äger eget innehåll eller operatören som aggregator?

- Det intressanta framledes är om vi kommer att se operatörer använda egna exklusiva rättigheter i en byteshandel sinsemellan, vilket kommer att leda till inlåsningar och ökade priser. Eller om det faktiskt är lättare för en operatör att få agera aggregator om man inte äger eget innehåll som man kan befaras ha ett egenintresse av att framhäva på sina partners bekostnad. Till syvende och sist är det ju konsumenterna som kommer att bestämma vem och vilka som förtjänar deras pengar, säger Björklund.



TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561