NYHETSARKIVET
3 dec 2019 13:50
Konsumenterna kan bli förlorarna i stundande konflikter
Med anledning av den allt trängre konkurrensen i tv-landskapet, i synnerhet inom streamingtjänster, och Telias köp av Bonnier Broadcasting, skriver Jacob Bolin, konsult på Dimplomat Communications och tidigare chef på Com Hem, i ett debattinlägg på LinkedIn om nödvändigheten av flera partnerskap på den lokala, nordiska marknaden. Med Disney+, Apple TV+ och nya aktörer på marknaden kan det bli kaotiskt.

"På grund av detta som vi inom kort antagligen kommer att få se framför oss en rad stora konflikter blossa upp mellan operatörer och innehållsbolag när det åter är dags att börja förhandla om villkor på den svenska tv-marknaden. Hur mycket betalt ska innehållsbolagen få för att sända sina kanaler hos Tele2 och Telenor? Hur och under vilka villkor ska operatörerna få använda sig av innehållet i sina egna play-tjänster? Om det smällt i förhandlingar tidigare och varit släckt i tv-rutorna förut är det förmodligen bara en försmak av vad som antagligen komma skall", skriver Bolin bland annat.

Han tror att Tele2:s offentliga angrepp mot Telia förra veckan kan ses som "en tydlig upprustning inför de kommande (uppskjutna) innehållsförhandlingarna och ett sätt att sätta ljus på de konkurrensproblem som EU-kommissionen lyfte i samband med prövningen av Telias köp av Bonnier Broadcasting". I Danmark har denna typ av konflikt gjort att YouSee sagt upp avtalet med Discovery.

"Det är uppenbart att den nya situationen på tv-marknaden kommer att kräva att aktörerna går in i de kommande avtalsförhandlingarna med ett helt annat samtalsklimat och ödmjukhet. Nyckeln är att visa på ökad förståelse och samarbetsvilja för att inte större innehållsdrakar inte ska ta allt större del över konsumentmarknaden. Detta är ett scenario som både de nuvarande programbolagen och distributörerna på den svenska marknaden bävar inför. Som vanligt får framtiden utvisa vem som blir vinnare på det stora stundande slaget om kunder och pengar. Navigerar man inte rätt är det i alla fall uppenbart vilka som blir de stora förlorarna och som (som vanligt) får betala priset - konsumenterna", avslutar Bolin.

TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561