NYHETSARKIVET
29 nov 2019 13:38
Bonnier Broadcasting vill ha smidigare reklamplacering
Bonnier Broadcastings remissvar på En moderniserad radio- och tv-lag är inlämnat till regeringskansliet. Man välkomnar det mesta av innehållet, men vill inte ha in fler regler för exempelvis videodelningsplattformar eller krav på innehåll och form för utgivare. Vad Bonnier däremot gillar är förslaget att räkna mängd reklam för längre period istället för per timme. Smidigare reklamplacering är passande för TV4 efter alla fällningar hos Granskningsnämnden.

"Bonnier Broadcasting tillstyrker utredningens förslag, och välkomnar den flexibilitet som följer av det nya direktivet eftersom det möjliggör en smidigare placering av reklam som blir bättre för tittarupplevelsen. Detta blir särskilt tydligt vid livesändning av sport och andra direktsändningar samt vid sändningar av drama med berättarstrukturer utan tydliga övergångar där reklampauser med lätthet faller in. Det är också angeläget exempelvis vid extrainsatta eller förlängda nyheter. För ett bolag som finansieras via reklamintäkter innebär varje tillfälle som planerad reklam måste lyftas ut att intäkter försvinner som behövs för att finansiera kvalitativa program inom nyheter, drama, underhållning och sport", skriver man bland annat.

Du kan läsa hela remissvaret här: Läs mer



TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561